Support My Blog

Monday, February 18, 2013

KOBIS BULAT 2

Kobis Bulat (Brassica oleraceae var capitata) adalah sejenis tanaman sayuran dari keluarga Brassicaceae yang popular dikalangan petani di kawasan tanah tinggi Malaysia. Kobis Bulat adalah komoditi sayuran utama di kawasan seperti Cameroon Highland, Pahang dan Kundasang di Sabah. Pengeluaran kobis diseluroh dunia adalah sebanyak 234.87 juta metrik tan setahun dengan negara Belanda sebagai pengeluar kobis utama dunia. Kobis ditanam untuk digunakan sebagai sayuran, dimakan mentah sebagai salad atau diproses sebagai jeruk dan sebagainya. Terdapat seluas 914 hektar tanaman kobis di usahakan di Malaysia pada tahun 2009 dengan pengeluaran sebanyak 12,184 metrik tan bernilai RM 20.184 juta. Keluasan penanaman kobis bulat saya dapati  ini tidak banyak berubah pada tahun 2010, 2011 dan tahun 2013. Kawasan penanam kobis bulat utama di Malaysia ialah di Cameroon Highland Pahang (520 ha) dan Kundasang Sabah (276 ha) dan Lojing Kelantan (166 ha). Kobis juga ada ditanam di Sarawak, Kedah dan Terengganu secara kecil2an dinama saiz keluasan kurang dari 5 hektar. Artikel kali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai teknologi penanaman kobis bulat untuk rujukan dan bacaan anda berdasarkan pengalaman, rujukan kepad abuku teknikal dan pemerhatian yang dijalankan.


Antara perosak kobis adalah Serangga Ulat Plutella (Plutella xylotella Linn) yang memakan epidermis bahagian bawah daun terutama pada kobis muda. Plutella dewasa (Lihat foto sebelah) akan bertelur pada bahagian daun dan larvanya yang akan makan daun kobis. Daun-daun yang telah diserang menunjukkan lubang-lubang tembus cahaya. Jika serangan teruk, tunas kobis akan terbantut. Sembur racun Bacillus thuringiensis. Serbuk yang dibancuh dengan kadar 50 mg dalam seliter air. Gilirkan tanaman dengan tanaman jangka pendek. Sembur racun serangga seperti Permethrin (0.07% bahan aktif), Carbaryl, trichlorphon dengan kadar 0.1% bahan aktif Fermethrin (0.07% bahan aktif), triazophos (0.15% bahan aktif) dan Acephate (0.075% bahan aktif). Saya dapati serangan serangga ini mampu merugikan petani jika langkah kawalan tidak disempurnakan dari peringkat awal penanaman. Penanaman kobis bulat dikawasan tanah rendah lebih berpotensi untuk diserang serangga ini.



Perosak kobis yang lain adalah Ulat Pangkas (Agrotis ypsilon, Rott) dimana ulat ini lazimnya akan memotong batang anak benih muda di paras permukaan tanah dan memakan daunnya (Lihat foto sebelah). Serangga ini gemar kawasan tanah lembab oleh kerana peringkat larva tinggal di dalam tanah. Letak umpan seperti trichlorphon yang dicampur dengan dedah di keliling batang anak-anak benih. Sembur racun serangga seperti trichlrphon pada kadar 0.1% bahan aktif di sekeliling anak-anak benih. Perosak ketiga adalah Ulanah atau Ulat ratus (Prodenia litura) atau jenis lain (Spodoptera litura) yang memakan daun dan mengorek masuk ke dalam tunas. Ia juga menyerang semua peringkat tanaman kobis. Jika tanaman muda diserang dengan teruk, tunas kepala tidak akan terbentuk. Sembur racun serangga seperti trichlorphon pada kadar 0.1% bahan aktif. Ulang semburan tiap-tiap dua minggu bila bunga atau kepala sudah terbentuk.


Perosak keempat ialah Webworm Kobis (Hellula undalis F.) dimana ulat ini memakan daun dan selalunya merosakkan tunas. Menyerang kobis di semua peringkat. Larva yang kecil memakan epidermis di bawah daun. Larva yang besar mengorek batang, daun dan tunas. Akibat serangan serangga, tunas kepala tidak terbentuk. Sembur selang 4-7 hari dengan racun seperti trichlorphon 0.1% bahan aktif. Kumbang kutu (Foto sebelah) (Phyllotreta sinuate Ateph.) adalah perosak dimana pada peringkat larva ianya merupakan peringkat yang paling merosakkan. Larva yang baru menetas akan bergerak terus ke dalam tanah dan memakan akar di pangkal anak benih. Kumbang dewasa memakan daun yang mengakibatkan permukaannya berlubang-lubang halus. Sembur racun serangga seperti carbaryl, diazinon atau trichlorphon pada kadar 0.1% bahan aktif. Sembur pada tiap-tiap batas, selang 4 hari sekali.


Perosak terakhir ialah Bena atau Kutu Daun iaitu sejenis serangga berbadan lembut berwarna hijau kekuningan dan bersaiz kecil. Ada yang bersayap dan ada yang tidak. Serangga ini mempunyai mulut yang dikhaskan untuk menghisap cairan dari daun kobis. Biasanya kutu berkumpul di bahagian bawah daun. Kutu membiak dengan kadar yang cepat. Kutu menghisap cairan dari sel-sel daun. Akibatnya daun menjadi kuning dan kerekot, pokok menjadi terbantut dan mati. Anak-anak benih biasanya diserang teruk dan terus mati. Sembur dengan teliti racun serangga seperti Malathion, Endosulfan atau Diazinon pada kadar 0.1% bahan aktif. 

Tanaman kobis bulat juga diserang penyakit seperti berikut :-



1. Reput lembut (Erwinia carotovora)
Akar dan batang menjadi lembut dan berair, menyebabkan pokok layu. Akhirnya batang dan akar menjadi reput dan berbau busuk. Tiada kawalan kimia. Amalkan tanaman bergilir, elak melukakan pokok dan tanam di tanah yang baik salirannya.

2. Akar tongkol (Plasmodiophora brassicae)
Akar menjadi bengkak atau berbongkol-berbuku dan menjadi busuk. Cabut pokok yang berpenyakit, kawal rumpai, buatkan saliran yang elok dan sembur racun seperti calomel atau vapam dengan kadar 0.1% bahan aktif sebelum menanam.

3. Bintik daun (Cercospora spp.)
Daun-daun berbintik perang. Rawat biji benih dengan air panas selama 20 minit pada suhu 50oC.

4. Reput hitam (Xanthomonas campestris)
Penyakit ini kerap terjadi. Di awal serangan terdapat lekok hitam di bahagian tepi daun dan akan merebak keseluruhan daun. Urat-urat daun menjadi perang tua atau hitam. Seluruh daun akan menjadi kuning dan gugur. Bahagian dalam batang dan sistem akar menjadi hitam. Jaga kebersihan kawasan. Rawat biji benih dengan air panas selama 20 minit pada suhu 50 Celcius.


Pengutipan hasil kobis bulat bergantung kepada varieti ditanam dan juga kaedah pengurusan kebun . Bagi tempoh matang antara 60-80 hari selepas mengubah perlu dibuat persiapan sebelum kerja-kerja menuai seperti bakul, pusat pengredan, kemudahan pengangkutan dan sebagainya. Apabila kepala kobis bulat telah matang, warna daun menjadi lebih cerah dan kepala kobis menjadi mampat dan padat. Bahagian pangkal batang dipotong dan ditinggalkan 2-3 helai daun pembalut. Kobis yang telah matang dipotong menggunakan pisau tajam (Lihat foto sebelah) dan dikumpulkan didalam bakul. Bahagian daun disekeliling akan dibuang untuk mendapatkan bahagian bunga kobis yang berwarna hijau keputihan. Selepas itu kobis akan dibawa kepondok pengredan untuk dijalankan proses pengredan dan penjualan atau penghantaran dijalan seberapa segera.

Spesifikasi piawaian dan gred ini akan meliputi Kobis bulat (Brassica oleracea var. capitata Linn) bagi tujuan pasaran domestik. Spesifikasi piawaian dan gred ini hanya merangkumi kobis bulat yang diiimport dari Indonesia dan kubis bulat Cameron Highlands. Spesifikasi piawaian dan gred ini hanya digunapakai untuk kobis bulat yang telah dibuat perapian (trimming) yang minimum pada daun pelindung (wrapper leaves) dan tangkai. Terma-terma yang digunakan akan bermaksud (i) Ringan dan Berongga (ii) Berat dan Padat. 


Bagi tujuan spesifikasi tersebut, terma-terma yang digunakan akan bermaksud:-


1) Keragaman varieti
Mempunyai ciri yang sama dan segi rupa bentuk dan warna di dalam satu-satu lot.

2) Kekotoran
Tidak terdapat kesan bahan-bahan asing seperti tanah ataupun najis atau terdapat warna selain warna asal kubis, tetapi tidak termasuk kesan kapur untuk pencegahan proses pembusukan.

3)  Kerosakan
Kerosakan fisiologi - kubis retak/merekah/pecah di bahagian tangkai atau kepalanya akibat terlalu tua.
Kerosakan mekanikal - kelopak daun pecah/koyak/kesan ditebuk akiabt geseran/tercucuk benda.
Penyakit - terdapat kesan gigitan atau ditebuk serangga perosak pada dedaun kubis/ lain jenis penyakit.

Industri tanaman kobis di Malaysia perlu terus dipergiatkan untuk mempastikan kobis tempatan yang lebih segar, berkualiti dan selamat dimakan dijual kepada pengguna tempatan. Malaysia masih mengimpot kobis dari negara jiran terutamanya Indonesia melalui permit impot yang diuruskan FAMA walau pun kobis tempatan diekspot ke Singapura. Penanaman kobis bulat ditanah tinggi dan diatas tanah pamah perlu di buat kajian untuk mempastikan hasil yang tinggi dan boleh diekspot pada masa akan datang. Semuga artikel ini memberikan sedikit info kepada para pembaca . 
Wasallam.


MENANAM KOBIS....KOBIS BULAT...
PERLU TEKNOLOGI...ILMU DAN TEMPAT...
IKUT AMALAN GAP...HASILNYA PADAT...
DIMAKAN SEGAR... RAKYAT AKAN SIHAT....


By
M Anem
Cameroon Highland,
Pahang, Malaysia. 
29 Nov 2010
(Updated on 16 Febuari 2013)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...