Support My Blog

Thursday, February 14, 2013

HARGA BAJA FOLIAR DAN KAPOR

BAJA FOLIAR (Foliar fertilizer) dan juga KAPOR (Liming) merupakan dua bahan input yang digunakan mengikut keperluan. Kedua-dua bahan ini dibeli oleh petani dan usahawan serta sektor perladangan mengikut keperluan semasa. Peranan kapor adalah untuk meningkatkan pH tanah atau mengurangkan keasidan tanah dan ini seterusnya akan membolehkan akar tanaman mudah untuk menyerap unsur baua yang diberikan. Kawasan tanah baru dibuka perlu dikapor dulu untuk kesuburan tanah sebelum menanam. Kapor adalah antara bahan input jenis baja yang paling murah dipasaran. Kapor juga mudah didapati dari sumber tempatan atau sumber impot. Baja foliar pula adalah baja dalam bentuk cecair atau larutan yang selalu disembur terus kepada bahagian hijau tius tumbuhan seperti daun dan batang. Nutrien dalam cecair ini akan terus diserap masuk kedalam daun atau melalui tanah (jika semburan itu terjatuh kedalam tanah) untuk meningkatkan kesuburan tanah dan seterusnya meningkatkan hasil berkualiti. Artikel subuh ini saya menulis trend harga runcit baja foliar dan juga baja Kapor GML dalam "Anim Agro Technology" untuk dibuat rujukkan dan bahan bacaan anda.




Baja Foliar yang dikali saya pilih iaitu jenama Bayfolan yang dikeluarkan oleh syarikat Bayer Agroscience Sdn Bhd. Terdapat berpuloh-puloh jenis baja foliar dipasaran daripada syarikat tempatan dengan pelbagai jenama, formulasi dan pembungkusan. Kebanyakan jenama lain dipasarkan secara 'localised' dengan strategi pemasaran yang tersendiri dan sasaran pengguna khusus. Baja foliar jenama Bayfolan telah berada lama dipasaran dan mudah dibeli daripada kedai-kedai pertanian diseluruh negara. Analisa kajian pasaran menunjukkan baja foliar ini dijual pada purata harga runcit RM 17.40 / 1 liter pada tahun 2001 dan turun nail kepada RM 14.50 (2009), RM 16.00 (2010), RM 19.20 (2011) dan terkini berharga RM 19.29 (2012). Apa yang boleh saya katakan perubahan harga ini mungkin akibat faktur penawaran dan permintaan bahan tersebut (supply and demand factor). Penggunaan baja foliar juga tidak diamalkan oleh semua petani di Malaysia terutama dikalangan penanam sayuran.




Baja Kapor atau juga dipanggil sebagai 'Perapi Tanah' adalah bahan yang digunakan untuk menambahkan pH tanah. Kapor yang paling banyak digunakan di Malaysia adalah GML (Ground Magnesium Limestone) yang diperoleh dari sumber tempatan. Jenis kapor lain yang ada dipasaran seperti jenis kapor cecair (jenama Kaolinite, Humibox) dan sebagainya. Kebanyakan kapor dibungkus dalam pek 50 kilogram satu beg dan dijual dimerata kedai pertanian. Kalau pasal kapor memang ianya tidak dapat dipisahkan dengan sawah padi kerana perlu digunakan sebaiknya setiap musim penanaman. Kapor GML juga merupakan input paling murah dipasaran dengan harga RM 14.81 (200), RM 12.34 (2009), RM 13.75 (2010), RM 14.72 (2011) dan kini berharga RM 14.85 (2012).  Geraf dibawah pula menunjukkan trend harga sekilogram baja kapor GML yang agak stabil iaitu pada harga RM 0.30 /kg (2008) dan turun terendah sebanyak RM 0.25/kg (2009) sebelum naik semula kepada RM 0.30/kg (2012).



Pasaran baja foliar dan baja Kapor GML tidak banyak perbezaan harga runcit dipasaran. Ini kerana kedua-dua produk tersebut banyak dikeluarkan dalam negara dan kuantiti yang digunakan tidak menentu jumlahnya. Petani boleh tidak membeli baja foliar dan kapor untuk menampong kos lain yang meningkat seperti baja, racun dan kos upan tenaga kerja. Bagaimana pun laporan kajian yang saya buat ini mungkin dapat memberikan sedikit informasi kepada anda semua. Wasallam!

BAJA FOLIAR... SEMBURAN DIDAUN...
KELARAN TEMPATAN...MURAH PUN...
KAPOR GML... MENYUBURKAN TANAH...
DI TABUR RATA... HARGANYA MURAH...

By,
M Anem
Jalan Istana, Air Keroh,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia
(25 Dec 2012) 


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...