Support My Blog

Monday, February 18, 2013

DURIAN - PRODUK DURIAN 1

PRODUK DURIAN (Durio zibethinus) merupakan segala jenis produk yang berasaskan kepada buah durian dan bahagian lain dari pokok durian. Banyak buah durian yang terhasil setiap tahun di Malaysia, Thailand dan Indonesia apabila musimnya sampai. Kebanyakan buah ini adalah untuk pasaran segar domestik dimana buah durian memang tidak tahan lama. Bergantung kepada varieti dan pengurusan lepas tuai, buah ini tidak boleh disimpan lebih dari 2-3 hari sebelum merekah dan kualiti isinya akan menurun. Banyak kajian telah dijalankan untuk menghasilkan pelbagai produk durian berasaskan isibuah durian. Pembangunan untuk Produk Nilai Tambah (value added) durian dan perlanjutan tempoh penyimpanan buah matang diantara usaha yang dijalankan. Selain itu usaha juga dibuat untuk memanjangkan tempoh pemasaran (tempoh musim durian), mengurangkan bau yang kuat (untuk pasaran luar negara melalui udara), mengurangkan kos pengangkutan dan meningkatkan amalan agronomi pertanian kearah yang lebih baik. Pelbagai produk berasaskan durian telah dicipta untuk tujuan ini bagi tujuan pemasaran dan penggunaan hasil durian yang optima. Artikel malam ini saya menulis satu lagi artikel mengenai durian dalam "Anim Agro Technology" mengenai pelbagai produk durian dalam Part 1, Part 2, Part 3 dan Part 4 untuk bacaan dan rujukkan pembaca blog saya.


1. DURIAN 'MINIMUM PROCESS'
Durian 'Minimum Process' atau MP merupakan satu nama yang diberikan kepada ulas durian yang dikeluarkan dari pangsa dan di masukkan dalam bekas khas untuk dijual. Buah durian yang segar digredkan mengikut kualiti (varieti, saiz, warna dan gred) dan dimasukkan kedalam bekas khas (polystyrene, plastik, kertas dan sebagainya) dan dipamerkan untuk jualan di pasaraya. Antara pusat jualan produk MP yang popular seperti Pasaraya Jusco, Giant dan beberapa lagi. Ruangan khas dipasaraya tersebut disediakan dikawasan strategik dengan harga yang berpautuan. Peminat buah durian hanya perlu memilih mengikut kegemaran buah durian MP ini. Tidak perlu susah kopek durian sendiri di rumah, kena duri, buah yang liat kulitnya dan mengelakan masaalah kulit durian. Kaedah MP ini termasuk teknologi menyimpan buah durian dalam suhu sejuk untuk mereka yang berminat.



2. KEREPEK DURIAN
Kerepek durian (Durian chips) merupakan satu produk yang popular sebagai satu hasil industri hiliran dari buah durian. Produk ini sangat popular di Thailand dengan menggunakan varieti jenis Munthong , Kan Yau dan Chanee. Buah durian yang masih peringkat muda hampir masak (isi masih pejal dan biji masih lembut) dipetik daripada pokok. Buah yang separa matang ini akan dikopek dan dikeluarkan ulas durian yang macam buah mengkal (keras). Potong ulas durian ini mengikut bentuk sekeping demi sekeping sama tanpa biji atau bersama bijinya. Kepingan ini kemudian di goreng seperti menggoreng kerepek pisang atau ubi kayu sehingga garing. Bubuh sedikit bahan perasa atau tanpa bahan perasa dan toskan. Teknologi penggorengan biasa atau lebihh canggih lagi menggunakan teknologi 'vacuum fry' boleh digunakan. Apabila sejuk boleh dimakan atau dibungkus sebagai produk 'Durian chips'. Rasanya lemak manis dan mempunyai sedikit aroma durian.


3. DURIAN SEJUKBEKU
Durian sejukbeku adalah teknologi terkini yang diusahakan untuk membekukan buah durian bagi tujuan simpanan atau dihantar kelokasi yang jauh. Terdapat dua kaedah memproses durian sejuk beku iaitu dengan menyejukkan ulas durian yang dikopek dan dibungkus dalam bekas kemudian disimpan dalam suhu sejukbeku. Kaedah ini sering dibuat untuk tujuan komersil atau kegunaan persendirian dirumah menggunakan peti ais biasa. Kaedah kedua adalah dengan menyejukkan sebiji buah (whole fruit) menggunakan teknologi IQF (Instant quick freeze). Kaedah ini memerlukan mesin khas yang mampu menghasilkan buah durian sejukbeku dalam beberapa minit sahaja dan boleh disimpan untuk beberapa tahun lamanya. Buah durian D24, D197 dan D168 antara varieti yang disejukbekukan di Malaysia untuk pasaran ekspot. Di Thailand pula mereka memproses durian jenis Chanee dan Kan Yau untuk produk sejuk beku bagi pasaran ekspot.


4. DURIAN POWDER
Durian Powder atau Tepong Durian merupakan produk khas isi durian (durian flesh) yang diproses dalam bentuk tepong. isi durian dari buah yang masak dikeluarkan dan dikeringkan menggunakan teknologi khusus (dehydration process) sehingga isi durian menjadi tepong. Walau pun tepong durian yang dihasilkan ini amat sedikit, harga tepong durian adalah mahal. Tepong ini boleh digunakan untuk pelbagai produk berasaskan tepong durian. Saya berpeluang melihat proses membuat tepong durian di CEPP, UTM Skudai beberapa tahun dulu dalam projek pilot yang dijalankan oleh Prof. Ramlan di UTM. Mereka menggunakan teknologi 'Spray jet' bagi menghasilkan tepong durian. Tepong durian merupakan pati asas yang penting untuk dibungkus dalam bekas kedap udara bangi menjamin ketahanannya (Lihat foto dibawah).


5. PES DURIAN
Terdapat banyak jenis produk yang dipanggil sebagai pes durian. Pes (Paste) adalah produk durian yang diproses daripada isi durian yang dimasak sehingga pekat untuk mengurangkan kandungan air. Dalam bahasa kita yang dimaksudkan dengan pes durian seperti lempuk yang mana ianya ada dijual dipasaran sebagai satu produk tradisional'. Pes durian boleh disimpan dalam masa agak lama dalam suhu biasa dan lebih tahan lama dalam suhu bilik sejuk beku. Pes durian ini memang boleh digunakan untuk membuat dodol, bubur, inti kuih dan sebagainya. Penyediaan pes durian lazimnya dibuat jika ada banyak lambakkan durian (harga rendah) atau pun dibuat daripada varieti durian yang kurang berkualiti.


Pelbagai produk berasaskan durian akan disambung dalam Produk Durian Part 2, Part 3 dan Part 4. Kita masih boleh menikmati durian segar di Malaysia tetapi banyak lagi durian yang tidak boleh dimakan segar sewaktu lambakkan dan perlu diproses kepada produk lain yang tahan lama, enak dimakan dan meliputi pasaran yang lebih luas. Artikel ini ditulis berdasarkan pembacaan dari beberapa buku ilmiah, rujukkan daripada bahan didalam laman maya (website) dan pengalaman penulis sendiri.





PRODUK DURIAN .... BANYAK JENISNYA....
DURIAN MP.... PALING SENANG JUMPANYA...
KEREPEK DURIAN... SEDAP RASANYA....
DURIAN SEJUK BEKU... LAMA SIMPANNYA...
DURIAN POWDER.... BANYAK GUNANYA...
PES DURIAN ... PELBAGAI BENTUKNYA...

By,
M Anem
Kg Tras, Raub,
Hotel Jelai, Raub,
Pahang,
Malaysia.
(16 Safar 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...