Support My Blog

Saturday, March 31, 2012

PELAN BISNES PERTANIAN 1

PELAN BISNES PERTANIAN (Agriculture Business Plan) merupakan satu perkara yang perlu didalam membuat satu perancangan didalam menjalankan Projek Pertanian. Penyediaan Pelan Bisnes ini juga dipanggil sebagai penyediaan Pelan Rancangan Perniagaan seperti juga didalam bidang-bidang lain dalam perniagaan seperti sektor Industri, Sektor Perkhidmatan, Sektor Pembuatan dan sebagainya. Pelan Bisnes adalah satu dokumen yang mengandungi maklumat penting terperinci atau keterangan mengenai cadangan projek yang hendak dijalankan. Kertas ini juga merupakan Kertas Kerja, Kertas Projek atau ada juga yang panggil sebagai Kertas Propektus projek yang hendak dilaksanakan. Saya terlibat dengan penyediaan banyak pelan bisnes untuk projek-projek pertanian semasa bertugas di beberapa negeri dahulu dan merupakan salah seorang tenaga pengajar mengenai perkara ini di peringkat domestik dan antarabangsa. Artikel pagi Sabtu ini saya menulis sedikit mengenai Pelan Bisnes untuk di kongsi bersama.


Kenapa perlu buat pelan bisnes dalam bidang pertanian?... Pentingkah kita perlu sediakan pelan bisnes ini?...Untuk apa dan apakah faedahnya?...Masa bila kita perlukan Pelan Bisnes?....Senangkah nak buat?...Mana hendak cari data dan maklumat?..Bagaimana contoh Pelan Bisnes yang terbaik?...Kepada siapa hendak buat rujukkan?....Bolehkah kita dapat gunakan untuk pinjaman di Bank? ... Itu antara persoalan2 yang kita akan tanya apabila diminta untuk kita menyediakan pelan bisnes. Sebenarnya memang susah hendak buat pelan bisnes pertanian kalau kita tidak belajar mengenainya secara formal. Kalau hendak ambil contoh pelan bisnes orang lain yang sudah siap pun masih perlu ada kefahaman wajib yang perlu ada. Pada masa ini mereka yang mempunyai ilmu untuk menyediakan Pelan Bisnes Pertanian mempunyai kelebihan tersendiri dalam merancang projek yang hendak dijalankan.


Pelan Bisnes membantu kita didalam proses merancang untuk mencetuskan idea-idea projek dengan teliti dan terperinci meliputi semua aspek. Daripada maklumat yang dikumpulkan kita akan mampu melihat bahawa cadangan projek yang hendak dijalankan tersebut berdayamaju atau tidak (Viability). Pelan ini juga akan menunjukkan secara jelas pembahagian sumber-sumber dan faktur-faktur pengeluaran ladang yang boleh disusun dengan sistematik mengikut masa dan kemampuan kewangan. Paling menarik tentang Bisnes Plan adalah kerana kegunaannya yang boleh dijadikan sebagai asas untuk membuat pinjaman kewangan daripada pihak institusi kewangan seperti Bank, Rakan Kongsi dan sebagainya. Pelan Bisnes juga merupakan satu kemestian dalam proses membuat pinjaman kewangan daripada pihak bank. Didalam Pelan Bisnes juga kita akan dapat lihat kemungkinan-kemungkinan masaalah dan isu yang akan dihadapi dan pelan mengatasinya. Pelan ini boleh diubahsuai juga mengikut masa dan mengandungi analisa kewangan yang mudah difahami.


Siapakah golongan yang perlukan Bisnes Plan Pertanian ini?...Tentunya mereka yang terlibat untuk menjalankan projek pertanian sama ada bertujuan untuk membangunkan projek tanaman, projek ternakan, projek ternakair, projek pemprosesan Industri Asas Tani atau dalam bidang perkhidmatan pertanian. Pelan bisnes ini juga boleh di gunakan oleh pihak Peminjam Kewangan (Bank, MARA, Swasta dsb) sebagai dokumen rasmi dalam proses permohonan modal kewangan. Pembekal dan Kontraktor juga merupakan pihak yang mempunyai kepentingan didalam pelan bisnes dengan melihat jadual perlaksanaan projek. Sebahagian pekerja dan pengurusan juga perlu tahu dan faham akan projek yang hendak dijalankan seperti dalam Pelan Bisnes. Rakan Kongsi juga perlu tahu begitu juga dengan pelanggan-pelangan yang berkaitan dengan projek.


Banyak persoalan yang perlu kita fikirkan sebelum menyediakan cadangan baru didalam projek pertanian. Kita perlua membuat banyak kajian awal mengenai cadangan projek yang hendak dibuat dari segi dayamaju, pasaran, trend semasa, teknologi dan banyak lagi. Cadangkan produk atau aktiviti yang memang ada permintaan didalam pasaran dan jangan buat projek yang SUKA-SUKA atau hanya untuk HOBI sahaja. Jangan kita cuba-cuba atau pun orang kata 'Cuba Nasib' sahaja kerana ini akan merugikan kita kerana tidak ada perancangan yang betul. Jangan ikut kata kawan-kawan atau tidak membuat kajian yang menyeluruh. Mengujudkan jaringan (networking) dikalangan rakan2 dan sentiasa mengemaskini maklumat merupakan asas untuk membuat cadangan projek2 baru. Dalam bidang pertanian telah diketahui umum ianya bersifat Risiko Tinggi, Lambat untuk dapat pulang balek modak, Harga Pasaran tidak menentu, ancaman daripada bencana alam, ancaman dari serangan serangga dan perosak serta produk yang mudah rosak.


Dalam memantau banyak projek-projek pertanian selama lebih 30 tahun bekerja mendapati banyak juga projek pertanian yang meminjam duit bank gagal. Diantara faktur yang menyebabkan kegagalan projek tersebut walau pun dalam pelan Bisnes tidak dinyatakan dengan jelas adalah seperti masaalah tapak projak (tanah/ Kolam/ Kandang/ Reban), perubahan polisi dan dasar, masaalah kekurangan tenagakerja, masaalah teknikal, cara pengurusan projek yang lemah, kekurangan dana kewangan dan juga masaalah sistem pasaran. Banyak juga projek pertanian berjaya mengunakan pinjaman modal bank, modal sendiri dan rakan kongsi kerana mereka mempunyai Pelan Bisnes yang sentiasa diubahsuai dan diteliti mengikut keperluan semasa. 


PELAN BISNES.....PENTING DISEDIA....
SEBAGAI ASAS....MAKLUMAT PERLU ADA....
BOLEH DIRUJUK...DISESUAIKAN JUGA.....
KALAU TIADA....KENALAH WASPADA.....


By,
M Anem
Pct 11, Putrajaya,
WP Persekutuan
Malaysia
(8 Jamadilawal 1433H)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...