Support My Blog

Friday, October 28, 2011

IKAN PATIN

IKAN PATIN (Pagasius sutchi) dari keluarga Pangasiideae merupakan sejenis ikan air tawar yang popular di Malaysia. Ikan ini menjadi identiti sebuah bandar di Pahang iaitu Bandar Temerloh dengan ternakan dan menu masakan ikan patin sebagai industri yang penting. Habitat ikan patin adalah kawasan sungai , tasek atau kawasan bekas lombong yang mempunyai kualiti air sesuai. Ikan Patin merupakan sejenis ikan yang mempunyai sepasang sengat dikiri dan kanan serta satu sengat dibahagian atas belakang badannya. Ikan ini tidak bersisik dan mempunyai kulit licin berwarna perak kelabu. Artikel ini menceritakan mengenai ikan patin berdasarkan kepada pembacaan dan pengalaman penulis dalam melawat beberapa projek penternakan ikan patin.


Ikan patin merupakan sejenis ikan ikan eksotik dimana pernah menjadi satu isu dengan harganya yang terlalu mahal sehingga mencecah lebih RM 150.00/kg iaitu spesis liar yang dikutip dari Sungai Pahang. Ikan ini sebenarnya jenis maserba yang memakan anak-anak ikan, buah-buahan yang jatuh ditepi sungai, anak udang dan juga bangkai binatang. Pengalaman saya di Sg Endau, Mersing mendapati beberapa spesis patin yang diternak dan liar mudah meragut matakail dengan umpan yang betul. Patin yang diternak dalam sangkar di Sg Endau mempunyai nilai yang tinggi kerana kualiti ikannya yang seakan ikan patin liar.


Terdapat beberapa jenis ikan patin yang sesuai untuk dikomersilkan dan dijual dipasaran. Antara panggilan nama tempatan iaiah seperti Patin Buah, Patin Muncung, Patin Juara, Patin Kolam dan Patin Sungai. Ikan ini merupakan sumber protin yang penting dan mahal kerana nilai estetiknya dan kini dapat diatasi dengan kaedah penternakan secara komersil. Di Segamat terdapat satu restoran iaitu R&Z Restorans yang menghidangkan menu masakan Ikan Baung sangat popular dan kadang-kadang menjual menu Ikan Patin.


Ternakan ikan patin dalam kolam tanah perlukan kawasan sesuai dari tanah jenis liat berpasir dengan sumber air mengalir masuk yang bersih. Suhu air kolam yang sesuai antara 26-28 celsius dengan pH sekitar 6.5 - 7.0. Anak benih ikan patin boleh dibeli dari Jabatan Perikanan, Syarikat swasta atau sesiapa yang rajim mengutip dari sungai yang liar (Kos ahak tinggi). Anakbenih ikan patin perlu diternak dalam kawasan khas sebelum dilepaskan didalam kolam apabila mencapai saiz optima.


  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...